lets-ntis_1920x630

LET'S NTIS

Zveme vás na setkání s týmy NTIS. Pokaždé na jiné téma, pokaždé zajímavé.

Minulé ročníky LET'S NTIS

Let´s NTIS 2025: DOPRAVA, 13. listopadu 2025

Je doprava váš život? Zveme vás do Plzně!

Jste srdečně zváni na 2. ročník akce Let's NTIS, na které prezentujeme výsledky práce našeho Evropského výzkumného centra excelence NTIS. Letošní ročník bude věnován oblasti dopravy a bude se konat v budově Fakulty aplikovaných věd ZČU ve čtvrtek 13. listopadu 2025. 

Budeme potěšeni, pokud naše pozvání přijmete a svou účast potvrdíte do 5. listopadu. Děkujeme a těšíme se!
 

PROGRAM

8:30-9:00 Prezence

9:00-9:10 Zahájení

9:10-10:10 Blok I

Komfort a jízdní vlastnosti kolejových vozidel, návrh kompozitového podvozku

  • Ing. Jan Krystek, Ph.D., FAV/NTIS, výzkumný tým Aplikace moderních materiálů
    Návrh odlehčeného kompozitního podvozku kolejového vozidla
  • doc. Ing. Miroslav Byrtus, FAV/NTIS, výzkumný tým Modelování dynamicky namáhaných konstrukcí - DynLab
    Jízdní komfort v problematice kolejových vozidel
  • Ing. Petr Špalek/Škoda Transportation, hlavní inženýr lokomotiv

10:10-10:25 Coffee break

10:25-11:25 Blok II

Autonomie vozidel a jejich interakce s okolím, spolehlivá navigace v dopravě

  • Ing. Václav Diviš, Ph.D., NTIS, výzkumný tým Laboratoř počítačového vidění
    Autonomie vozidel a jejich interakce s okolím
  • doc. Ing. Ondřej Straka, Ph.D., NTIS, výzkumný tým Identifikace a rozhodování
    Spolehlivá navigace v dopravě
  • Ing. Josef Volek, Škoda Digital

11:15-11:30 Coffee break

11:30-12:30 Blok III

Dopravní systémy, modelování dopravy a jejích vlivů na okolní prostředí

  • doc. Ing. Roman Čada, Ph. D., FAV/NTIS, výzkumný tým Struktury a metody diskrétní matematiky
  • Ing. Karel Jedlička, Ph.D., FAV/NTIS, výzkumný tým Vícedimenzionální datové modelování
  • Ing. Michal Kepka, Ph. D., FAV/NTIS, výzkumný tým Vícedimenzionální datové modelování
  • Ing. Radek Fiala, Ph.D., FAV/NTIS, výzkumný tým Vícedimenzionální datové modelování
  • Ing. Daniel Beran, RoadTwin

12:30 Závěr

Řečníci panelových diskuzí, anotace přednášek

Ing. Jan Krystek, Ph.D.

  • akademický pracovník, Fakulta aplikovaných věd ZČU v Plzni, Katedra mechaniky, výzkumný tým Aplikace moderních materiálů
  • odborník v oblasti experimentální pružnosti a pevnosti a výpočtového modelování kompozitních materiálů
  • zaměřuje se na témata identifikace materiálových parametrů; pevnost spojů kompozitních konstrukcí; výpočtové modelování
  • kontakt: krystek@kme.zcu.cz

přednáška Návrh odlehčeného kompozitního podvozku kolejového vozidla

Podvozek kolejového vozidla patří mezi součásti, na které je při návrhu kladena celá řada specifických požadavků, které jdou často proti sobě. Co nejnižší hmotnost, dostatečná pevnost, dlouhodobá životnost, ale také např. rozdílné tuhosti pro různé typy zatížení (např. podélná tuhost, příčná tuhost při jízdě v oblouku apod.). Zde se právě otevírá prostor pro nové materiálové kompozice, které umožní dosáhnout nižší hmotnosti, při zachování požadované pevnosti a dokonce umožní lépe definovat rozdílné tuhosti pro jednotlivé módy zatěžování. Tento příspěvek představí základní koncepci takového nového odlehčeného podvozku pro kolejová vozidla. Nosné části podvozku jsou navrženy z kompozitních materiálů obsahující výztužná uhlíková či skelná vlákna vlákna.

doc. Ing. Miroslav Byrtus, Ph.D.

  • akademický pracovník, Fakulta aplikovaných věd ZČU v Plzni, Katedra mechaniky, výzkumný tým Modelování dynamicky namáhaných konstrukcí - DynLab
  • odborník v oblasti kmitání a dynamiky mechanických soustav
  • zaměřuje se zejména na vibrace strojů, jízdní vlastnosti kolejových vozidel a rotující systémy
  • kontakt: mbyrtus@kme.zcu.cz

přednáška Jízdní komfort v problematice kolejových vozidel

Jízdní komfort je klíčovým kritériem při návrhu a provozu kolejových vozidel. Ovlivňuje nejen subjektivní vnímání kvality cestování, ale i návrh konstrukčních uzlů celého vozidla. Výrobci a provozovatelé tak musí zajišťovat optimální rovnováhu mezi výkonem, bezpečností a pohodlím. Zde zaměříme pozornost na využití zjednodušených výpočtových modelů pro efektivní stanovení konstrukčních parametrů podvozku s ohledem na jízdní komfort vozidla.

Ing. Petr Špalek

  • Škoda Trasportation, hlavní inženýr lokomotiv

Ing. Václav Diviš, Ph.D.

  • NTIS, výzkumný tým Laboratoř počítačového vidění
  • kontakt: vincie@ntis.zcu.cz 

přednáška Autonomie vozidel a jejich interakce s okolím

Přednáška se zaměří na problematiku autonomie vozidel a jejich interakce s okolím se zvláštním důrazem na důvěryhodnost a bezpečnost AI systémů využívaných při autonomním řízení tramvají. Ukáže, jak moderní algoritmy vnímání okolí – od detekce překážek po predikci chování ostatních účastníků provozu – ovlivňují rozhodování autonomních systémů v městském prostředí, a jak lze jejich spolehlivost objektivně hodnotit. Přednáška odpoví na otázky, proč je interakce mezi autonomním vozidlem, infrastrukturou a člověkem klíčová pro bezpečný provoz a jakým směrem se ubírá výzkum v oblasti důvěryhodné autonomie dopravních prostředků budoucnosti.

doc. Ing. Ondřej Straka, Ph.D.

přednáška Spolehlivá navigace v dopravě

Spolehlivá moderní navigace musí být odolná vůči chybám i úmyslnému narušení. Detekce spoofingu, tedy falešných signálů GNSS, je klíčová pro zajištění důvěryhodnosti určování polohy. Stále větší význam získává také využití družic na nízké oběžné dráze, které mohou doplnit tradiční navigační systémy a zvýšit přesnost i spolehlivost. V prostředích, kde GNSS není dostupné — například v husté zástavbě, v lese nebo v případě rušení — se uplatňují metody terénní navigace založené na propojení různých zdrojů informací a senzorů. Cílem je, aby navigační systémy zůstaly přesné, bezpečné a funkční i v náročných nebo záměrně narušených podmínkách.

Ing. Josef Volek

  • vedoucí vývoje autonomních systémů Škoda Digital

Téma Dopravní systémy: modelování dopravy a jejích vlivů na okolní prostředí

Konferenční blok o dopravních systémech představí soudobé postupy v dopravním plánování prostřednictvím série krátkých přednášek a závěrečnou panelovou diskusí. Program vede posluchače od teoretických principů přes praktickou ukázku nejnovějších technologií až po diskusi o širších souvislostech dopravního modelování pro udržitelný rozvoj měst.

Nejprve budeme mluvit o principech tvorby počítačového modelu dopravy, zmíníme charakter a důležitost jednotlivých typů vstupních dat, i to jak správně rozumět výstupům z takového modelu.

V následující část představíme RoadTwin SW, webovou aplikaci vyvinutou stejnojmenou spinoff firmou Západočeské univerzity, která dokáže simulovat dopravní scénáře v (skoro) reálném čase.

Od matematiky a exaktních počítačových algoritmů se pak přesuneme k diskusi, jak dopravní modely pomáhají při plánování dopravních opatření, i jaký je jejich potenciál v plánování rozvoje měst a regionů. Řekneme si, jak je v těchto souvislostech důležité pracovat nejen s modely individuální automobilové dopravy ale i s více modálními modely dopravy, které zvládají modelovat i nákladní dopravu, veřejnou dopravu nebo cyklisty.

V závěrečné části představíme náš současný výzkum, zaměřený na vliv dopravy na okolní prostředí: spotřebovaná energie různými pohony vozidel (spalovací/elektrické), související čistota ovzduší a hlučnost ve městech.

V panelové diskusi pak propojíme tyto poznatky s každodenními problémy městského života - jak lépe plánovat opravy silnic, aby nevznikaly zbytečné zácpy, jak rozhodovat o nových obchodních centrech tak, aby nezkomplikovaly dopravu, nebo jak vytvářet městské čtvrti, kde se dobře žije a zároveň se snadno dopravuje. Účastníci tak pochopí, jak moderní technologie mohou pomoci vytvářet města, kde je doprava plynulejší, čistší a méně stresující pro všechny.

doc. Ing. Roman Čada, Ph.D.

Ing. Karel Jedlička, Ph.D.

Ing. Michal Kepka, Ph.D.

Ing. Radek Fiala, Ph.D.

Ing. Daniel Beran